tisdag 13 november 2012

M som i

min Mattias 

Människan som står ut med mig dag ut och dag in. Mannen som får kämpa med att förstå mig, se mina berg och dalar, den excentriska lite galna flickan och den melankoliska ångestfyllda. 
Hans sätt att se igenom mig, ta på mig och tala med mig är obyttbart. Han är en sån där man som man kan krypa upp i knäet och vara sådär liten och ynklig hos. Liksom han har den där egenskapen att också vara sårbar och liten. 
Ge och ta.
Men han är också en man som vet vad han vill, har starka åsikter och ett hett temperament. Våra diskussioner kan lätt spåra ur och det smäller i både dörrar och tak. Men vi kan också vara eniga och se våra ideér bli till faktisk verklighet. Jag är religiös av något slag, har nog hittat en egen religion, en mix, medan Mattias är ateist. En mer rationell människa finns nog inte hitta. 

Vi delar intressen såsom musik och träning, resa, shoppa, årstiderna vinter och sommar. Han förstår fortfarande inte vikten av att utbilda sig, liksom det här med att äta sund mat. Medan jag lever och lär åt" hälsans väg"liksom att en högskoleutbildning är ett "måste" för att komma någonstans.
 Han tycker jag är löjlig när jag mediterar eller yogar framför tv:n,  sjunger med hårborsten i handen eller spänner mina muskler. Men det är ju sådana saker som han får lära sig att leva med, om vi ska dela livet ihop. 
Det där med giftermål verkar vara en gammaldagsgrej, enligt honom. Medan jag har drömt om ett sagobröllop sedan jag föddes. Men med kvinnas kraft går det mesta att tygla...
 Som ni förstår är vi oense om mycket men ense om än mycket mer. Varje dag är en ny prövning, av livet, som jag helst upplever tillsammans med min Mattias. 
Igår, idag och imorgon. 


8 kommentarer:

  1. Kärlek, det finaste som finns!

    SvaraRadera
  2. Det känns bra med en livskamrat vid sin sida som står ut med alla saker man har för sig och älskar den man är.
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väldigt viktigt :) Kul att du hittade hit, kramar

      Radera
  3. Hejsan! Fint skrivet om din M, Karin

    SvaraRadera
  4. Nämen åååååhhhhh! vilken fin kärleksförklaring! Kram Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, tack Sara! Han e allt bra den där Mattias.

      Kram på dig!

      Radera