måndag 26 november 2012

Bokstavsmaraton

W som i Wallenbergare. En klassiker tillsammans med potatismos och rårörda lingon och skirat smör. mums vad gott! Med en köttbonde till farfar är jag van att äta närproducerat kött, nöt som fläsk, och jag är idag vääääldigt kräsen på matmarknadens utbud. Vi har dock skonats med en butik i stan vid namn Skönero. Om vi äter kött idag, jag och M, köper vi gärna en bit ryggbiff eller entrecote hos dem. Det luktar inte äckligt om det. Färs kan man köpa ute vid ett industriområde i Linköping, billigt, halalstyckat och med ytterst låg fettprocent. Om annars är min kost vegetarisk för det mesta, med inslag av fisk & kyckling. Och det får sambon liksom gilla! En dag i veckan äter vi kött. För miljöns skull. (och min mage)

X som i Xanté då mitt enda påtänkta ord vad xylitol, men är man dålig på att uppdatera så får man sätta igång hjärnan lite extra. En riktigt god päronkonjak som går att avnjutas med någon isbit i, precis som den är eller min hittills bästa drink, som jag serverade förra året lagom till jul.

Recept

Xanté 3 cl
Vodka (vilken du vill, jag kör med vanilj eller plain) 2 cl
Granätäpplejuice (eller körsbärsjuice, beror på vad man gillar bäst, båda passar)
Is

Y som i Yoga. 


I förra veckan fick jag chansen att leda en yogaklass på mitt gym då de saknade instruktörer, passet var fullt och det var försent att ställa in. Med 10 minuters marginal fick jag ett papper med 12 olika ställningar att demonstrera. Jag har yogat sedan högstadiet, men det är inte samma sak att stå framför alla än att vara "en i mängden". Det var riktigt kul, nervöst, omtumlande och adrenalinbefriande. Planen var den att jag skulle gått en utbildning efter att jag kom hem från vår Asien-resa. Men då jag fick besked om att jag kommit på PA-programmet så sköts den planen åt sidan. Mitt mål 2013 är att gå den utbildning jag tänkt, vet dock inte riktigt hur jag ska finansiera den, men på något vis ska det gå. Tips på bra, seriösa utbildningar?!


Z som i zink. Innan min kinesiska läkare gick i pension (flyttade tillbaks till Kina tror jag) så lärde hon mig ett och annat om livet och hälsan. Zink ville hon att jag skulle äta med en gång. En överambitiös elev på högstadiet, med oregelbunden mens, håravfall och ett sviktande immunförsvar. Givet att knapra lite extra zink. Nu nio år senare äter jag så pass bra kost att jag inte behöver det mer än när jag känner att kroppen börjar kännas svag (en infektion är påväg) tips på zinkberikade livsmedel är Parmesan! Både högt proteinvärde och zink. Dessutom kan vissa forskare påstå att sexlusten ökar med zink och då är det väl värt att knapra några piller då och då... ;)


Å som i Ånnaboda. Ligger drygt 2 mil utanför Örebro och är en härlig liten ort för oss som gillar skidåkning. Jag har bara fina minnen därifrån med en massa skidåkning (längd) tillsammans med LSK Linköpings Skidklubb med pappa i spetsen. Ibland satte han på sig en sele där vi minst 3 barn fick åka bakom på skidan och lille pappa stakade vilt för att vi skulle komma i mål. Jag hoppas innerligt att pappas diskbråck blir någorlunda bra så att vi kan åka det där vasaloppet tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar