onsdag 28 mars 2012

Uppe med tuppen..

Ibland finns det sådana kvällar då min älskade M är tröttare än tröttast. Igår var en sån dag. När jag kom hem från träningen, som igår var grym! hade han somnat i soffan. Klockan var bara 20.00, men han sov där sådär sött och djupt. Åt en grekisk sallad och mango och zappade lite framför tv:n. Sen var det läggdags.

Nästan fånigt att gå i sängs kl 21 men idag känns allting så bra. Visst kunde jag inte somna på en gång men jag fick chansen att varva ner. Körde lite meditation med en flåsandes man i mitt öra. Istället för att ligga och irritera sig på dessa småsaker får man vända det till något positivt. Jag om någon behöver andas (väldigt högt) ibland. Fokuserad andning. Lungorna mår så mycket bättre. Kroppen och huvudet. Stresskortisolet minskar om man lyckas få ner pulsen. JA, allmän harmoni i vilket fall som helst. Mitt bästa mantra pryder min framsida här på bloggen. Det har etsat sig fast i ryggmärgen och kommer gång på gång upp ur mitt inre och påminner mig om att jag är jag. Påminner också om tiden på Bali, på yogacentret och alla fina yogis som vi fick äran att träffa. Jag Ska dit igen. Jag har lovat mig själv och min mor. Hon ska få följa med.

Nu blir det slutspurten med repetitioner av psykologin. Är oerhört trött på allting så nu ska det bli skönt att få denna tenta ur vägen och kunna fokusera på helgträning, jobb (8-21,30 !) och födelsedagsfirande. Har ni också upplevt marsmånad som en födelsedagsmånad. Suck. Börjar tröttna och plånboken börjar definitivt sina. Men ändå. Mina vänner behöver min kärlek och närhet och de kan väl inte rå för att just de föddes i mars.

Träningen får lida något denna vecka då jag inte får trötta ut min allt för mycket inför morgondagen, likaså mitt groteska arbetspass på lördag. Här kommer iaf veckans inplanerade träning.

Måndag: Vardagsmotion
Tisdag: Spinning/Frisk
Onsdag:Morgonjogg
Torsdag: Ev. lunchträning, beror helt på tentan.
Fredag:Morgonspinning
Lördag:JOBB
Söndag:Military training (Om jag får plats) annars blir det antagligen löpning med far.

Försöker verkligen att gå från ett liv utan sötsaker. Men det är oerhört svårt då alla mina vänner (studenter) lever på godis, choklad, kaffe och pasta. Grupptrycket är för stort för att inte ta en bit. Tacka nej till fika osv. Ännu värre är det att M är sockerberoende. Det går inte en enda dag utan att han fått i sig något skit. Jag frågar honom oftast vad han ätit under dagen. Då han vanligtvis rabblar upp allting, som jag lagat. Men senare under kvällen kommer det fram att det elvafikat dök det upp, från ingenstans, en cola light och en snickers. Och imorse drack han oboy. Han tror inte att jag märker det. Men varje morgon står det ett urdiskat glas med en sked i. Han är inte så smart som han tror. Och vad jag vill komma fram till är att när han hela tiden har något hemma osv. är det svårt för mig att stå emot alla dessa frestelser. Igår åt jag en godis utan att ens reflektera över det. Sedan en till, men då hann mitt medvetna ifatt mig och jag spottade ut den. Ja. Succesivt börjar vi få ordning på våra tidigare dåliga vanor. Men pepsi maxen har vi definitivt slutat med. Inte hållbart varken ekonomiskt eller ur ett hälsoperspektiv att häva så många flaskor i veckan. Nu blir det vatten och mjölk.

På med dojjorna och ut o lunka lite!

Ha en fin dag !

4 kommentarer:

  1. Jag har funderat på en sak Jossan... Tränar du så där mycket bara för att må bättre fysiskt och psykiskt eller är det för att gå ner i vikt? För inte hade väl du några överflödiga kilon?
    Härligt att du mår så bra av träningen iallefall! Skönt att hitta sin grej liksom.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa :) gå ner i vikt behöver jag inte. Men vill forma kroppen lite mer, kurvorna ska vara kvar!
    Mest för att jag mår psykiskt bra av att träna och att jag slipper ta så mycket astmamediciner. Fick en tankeställare i höstas då min husläkare kritiserade mina alkoholvanor och mina höga halter kortison i kroppen! Så han sa till mig att jag borde byta livsstil så jag slipper få men av medicinerna o framtiden. 2 månader senare kunde jag sluta med mina doser. Så :) inget size zero tänk utan mer friskhetstänk :) hoppas du förstår mig rätt! Puss & kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, då är jag med :) Skönt att kunna slippa mediciner. Det visar ju verkligen på att träningen verkligen gör gott!
      Hoppas du klarade tentan.
      Kram!

      Radera
  3. Ser verkligen fram emot ett besök på Bali tillsammans med dig , Jossan :) Ha en trevlig kväll o Lycka till på tentan imorgon ! Håller tummarna :) Puss mamma

    SvaraRadera