torsdag 11 oktober 2012

Staten & kapitalet. Och det där Facket...




                                                                                  Diskar, grejjar och allt vad som tillhör en kvinnas sysslor för fullt här i huset... Hehe, nej då. I vårt hem är det jämnställt till max, nittiotalisterna vet inget annat, och stackars Ni äldre som behöver armbågas med oss på framtidens arbetsmarknad och i privatlivet.











Lite kaxig får man allt vara efter en utomordentligt bra föreläsning som såg oss utifrån vårt egna "nittiotals" - perspektiv. Vi vet vad vi vill, vad vi går för, vad som krävs och att lite skinn på näsan BARA är en fördel. Om man vill lyckas såklart, med det mesta. Glida på en jävla räkmacka funkar inte längre, bara så ni vet. Du avslöjas fort om du saknar kompetens och riktlinjer. Blir bara en i mängden.

 Så fort jag talar med pappa om sådana här saker blir han fly förbannad. När jag, en oerfaren snart 23 årig kvinna, kommer med min sarkastiska, lite dryga inställning till allt vad jag har att säga om arbetsgivarfrågor och arbetslivet i helhet. Visst kan jag inte veta hälften då det krävs erfarenhet och blablabla, men om det ska hända något i vårt bakåtsträvande arbetsliv i Sverige så gäller det att börja såga de 70 år gamla lagar och paragrafer som just nu styr detta lands ekonomi. Svenska välfärdssamhället, den idealistiska utopi som alla människor världen över strävar efter, är väl förbi? Att alla på sjuttiotalet gick runt och var lite småhöga av allt gräs som röktes, gjorde väl att alla var sams, ingen reagerade helt enkelt inte och på så vis höll sig ekonomin i schack. Rätta mig om jag har fel.

Vad händer just nu? Jo undomsarbetslösheten är skyhög, det är kris i hela sydeuropa och miljöfrågorna suddas ut på grund av den instabilitet som råder bland polisväsendets undre värld. Isarna smälter, USA leker martyr och kineserna erövrar mark efter mark, företag efter företag. Ett tredje världskrig börjar råda i Afrika/Mellanöstern och vi, vi sitter glada i soffan med Fredagsmys i knäet i väntan på X-factor, helt ovetande och oinsatta om vår värlsproblematik. Märkliga kontraster, vad betyder vad? Ja ni, jag liksom min kurskompisar längtar efter att få komma ut på arbetsmarknaden och plöja ner alla "det var bättre förr" idioter, förhandla förhandla och förhandla om nya avtal som gör oss en del av internationaliseringen och globaliseringen. Annars får vi nog återgå till 1905's brytning med Norge och bli en union igen med oss som undersåtar. hehe.



Visst får man drömma för en stund, ni realister, ni hatar dessa tankegångar, ärligheter och uttryckssätt, men jag, jag fullkomligt ÄLSKAR att provocera! 




Morgonens Kettlebell-pass var svettigt värre med svidande lår & axlar. Efter 45 minuter intervallpass så rev vi av ett pass rygg/mage nere i gymmet. Underbart när man knappt orkar greppa styret pga. den svidande axlar/rygg/armar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar