onsdag 11 september 2013

Jag blir inte klok på mig själv.

Men från att ha haft en faktiskt väldigt lugn period i några år när det gäller jobb och hobbys till att på bara tre veckor inse att man är den där networktjejen igen. Innerst inne så vet jag ju faktiskt att det är just det som jag kan allra bäst. Dra i sina kontakter åt höger och vänster. Ringa tusen samtal. Stämma trätt med avlägsna vänner. Maila till alla världens hörn och kanter. Fasen så mycket folk man egentligen känner. Jag kanske inte har någon vänskaplig relation med alla men under mina 23 år har jag mött en hel del människor. Som är bosatta lite varstans. Och som är kloka. Med ett hjärta för entreprenörskap.

Sedan måste jag kritisera vissa svenskar. Som är så inåthelvete instängda, skeptiska och avundsjuka. När jag bodde i Norge upplevde jag att man liksom uppmuntrade varandra till att lyckas. Oavsett vad det handlade om men om man visste att slutsumman skulle innebära en stor eller liten Framgång/förmögenhet.  Här i Sverige baktalar man hellre varandra, ser ner på varandra och blir så svartsjuka att man agerar liksom lite fel. Det är synd att alla föräldrar har haft dåliga erfarenheter med de så kallade pyramidspelen på åttiotalet. Synd att de ska yttra sig så oerhört mycket om något de faktiskt inte har en endaste aning om. Jag blir mest förbannad.

Låt oss säga att du börjar jobba på ett företag, IKEA, exempelvis. Hur står chans är det att du når toppskiktet där? Inte på en livstid i alla fall. Utan det ska successivt klättras, utbildning efter utbildning osv... Alla företag har en pyramidliknande struktur. Och det är oftast orimligt att du hamnar högst upp, om det inte är ett familjeföretag eller om du är en av den lilla kvot som faktiskt kan agera på rätt sätt så att du ersätter en äldre.

Jag har valt att jobba i ett av alla miljarder företag - Eqology. Det som gör erkända, börsnoterade nätverksföretag till det unika, är att du bygger din egna verksamhet, och kan nå toppskiktet under en livstid, ja inom ett år om du jobbar riktigt flitigt. Jag ser detta som en oerhörd möjlighet till mer fritid, en större ekonomisk trygghet och framförallt en utmaning. Och om jag inte lyckas har jag inte förlorat en krona, blivit mer erfaren och lärt mig en hel del om mig själv. Du lever bara en endaste gång. Du har inget att förlora. Jag vill aldrig tänka, Tänk om... Nix. Nu är det upp till mig hur stort jag vill göra detta, hur mycket och hur ihärdig jag kan komma att bli i detta projekt. Dags att göra lite nytta!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar