torsdag 14 mars 2013

Titta hit om Du vill läsa om en IBS-diet

Bara för att jag skulle skriva om min IBS och min kost fick jag nys om en artikel på Aftonbladet precis just nu, jag delar med mig av den här :)

http://www.aftonbladet.se/halsa/mage/article15185360.ab


Här är dieten som kan vara lösningen – FODMAP

Fruktos (fruktsocker)
Undvik: äpple, päron, mango, persika, nektarin, vattenmelon, fruktjuice, torkad frukt och honung.
Välj i stället: Mogen banan, kiwi, apelsin, mandarin, druvor, ananas, papaya, nätmelon, honungsmelon, passionsfrukt, lime, citron, jordgubbar, blåbär, hallon.
 Laktos (mjölksocker)
Undvik: Mejeriprodukter, messmör, mjölkchoklad, fårost, glass.
Välj i stället: Laktosfria produkter, hårdost, sorbet.
 Oligosackarider (fibersorter)
Undvik: Vete, råg, korn, ärtor, bönor, linser, sojaprodukter, lök, vitlök, ­alla kålsorter, jordärtskocka, kronärtskocka, sparris, rödbeta, broccoli.
Välj i stället: Havre, glutenfria produkter, glutenfri pasta, rispasta, risnudlar, ris, potatis, polenta, quinoa, majstortilla, gurka, tomat, grönsallad, majs, morot, zucchini, röd paprika, aubergine, palsternacka, spenat, böngroddar, vattenkastanj, bambuskott.
 Sockeralkoholer
Undvik: Sötningsmedel som xylitol och sorbitol som ofta finns i tuggummi, halstabletter och godis. Även vissa frukter som plommon, aprikos, päron, körsbär.
Välj: Vanligt strösocker eller sötningsmedel som aspartam. Lightläsk är ofta sötad­ med sådant som IBS-patienter tolererar, men däremot kan kolsyran irritera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar